Ja, hur ser du på dig själv, är du en en tränande person?

Jag fick denna frågan av en bekant i veckan och svarade lite tvekande ”ja” men har efter detta funderat, tänkt och grubblat och tänkte omsätta det i ett inlägg till er.

Det är otroligt svårt för många att svara på just detta då det finns så många sätt att se på träning, var man är i livet och vilket bagage man har med sig.

Jag har som ni vet funnit träningen sent i livet och ångrar såklart att jag inte satte igång tidigare då det ger mig såpass mycket idag. Tänk hur livet kunnat sett ut om jag satt igång med detta tidigare.

Jag skulle dock våga påstå att jag ÄR en tränande person som har prestationsinriktade mål. Jag har inte den bakgrund som många andra atleter har, jag ligger efter och har mycket att hämta igen.

Men har jag en fördel av att få en brantare utvecklingskurva pga detta senare i livet, ja kanske! Allt verkar komma med för och nackdelar.

När blir man en tränande person då?

När kan man titulera sig som en tränande person? Jag tror att den ”titeln” kommer när man sätter träningen på rutin och saknar att den inte blir gjord. När man får det att bli en del i sin livsstil och prioriterar att den blir av, varje vecka.

När du som utövare inser vad träningen faktiskt gör för kroppen och knoppen, och ser till att uppnå det, då är du en tränande person i min mening.

Måste man ha mål?

Ett mål som jag tror alla har är att ”må bra” och känna sig fräshare. Ingen skulle träna för att må sämre och bli sunkigare.

Små mål behövs för att träningen skall kännas värd tiden, insatsen och vara meningsfull. Man behöver dessa för att inte falla ur rutinen.

Sedan finns givetvis de som tränar för att nå andra typer av mål : att bli starkare, snyggare, snabbare, klara av ett lopp/tävling mm. Dessa typer av mål behöver man inte ha i början, det kan växa fram när man blir mer varm i kläderna.

Givetvis kan tex ett lopp vara en hävstång att tvinga sig att kämpa mot ett mål men här måste man vara försiktig.

Träningen kan också hjälpa dig att nå andra typer av mål, i familjen eller kanske på jobbet. Att träna innan ett viktigt möte kan göra dig mer skärpt och tryggare i dig själv. Du kanske utstrålar en annan typ av energi om du är piggare och än de du skall möta.

Hur kommer man igång?

Det kan verka klyschigt men man måste bara göra.

Bestäm dig och ta dig ut, iväg till ett gym, eller boka en träningsdate med någon du litar och känner dig trygg med.

Jag bestämde mig när det byggdes ett gym 30 meter från mitt hus. Jag stod i vardagsrumsfönstret och tittade på när de hade invigning. Hur kön ringlade sig ut på parkeringen.

När ”ormen” försvunnit bestämde jag mig att jag också skulle ge det en chans, jag gick dit och skrev på för ett medlemskap.

Dagen efter gick jag dit när det var lite folk, nervös och orolig. Ställde mig på den enda maskin jag hade lite koll på och körde på, en crosstrainer. Det var jobbigt både fysiskt och psykiskt men jag gjorde det.

Jag satte som mål att gå dit 3 gånger i veckan under 1 månad innan jag ens fick fundera på att hoppa av. det gjorde jag såklart inte.

Börja lätt och växla upp. Ta en morgonpromenad på 20 minuter. Lägg på en minut per dag tills du är uppe i 60 minuter. Jag lovar att du kommer känna skillnad!

Att vara modig

När jag började träna så tröskade jag på ett par veckor, jag tog mod till mig och prövade nya maskiner och använde YouTube och liknande verktyg för att lära mig då jag inte vågade fråga andra. Jag tog mod till mig att testa löpbandet och började med att gå, känna på och utvecklas.

Jag tror att mod och nyfikenhet är viktigt för att bli en tränande person som lyckas utveckla sig. Börja smått och enkelt och våga testa snabbare farter, tyngre vikter eller andra rundor.

Du måste vara modig nog att ta steget att komma iväg första gången. Vara modig att fortsätta utvecklas, att våga ta kontakt med andra.

Tekniska prylar

Jag har alltid haft en förkärlek till teknik, struktur och analys. Därför gick det snabbt för mig att hitta och börja använda träningsklockor, appar och scheman för att logga och styra min träning.

Detta är egentligen inget man alls behöver för att ”kunna” träna och må bra men kan var intressant om man, liksom jag, siktar på mer prestationsinriktade mål.

Det är med teknik och prylar som med träningskläder, man kan träna minst lika bra i det som inte är senaste och mest hajpade.

Vill du bara komma igång, skit i all teknik i början, det viktiga är att börja röra på dig och få in rutinen. När intresset kommer så kan ma börja titta på teknik/prylar.

Jag använder idag flera träningsdagböcker, analysverktyg och tekniska enheter för att mäta och följa upp träningen. Jag tycker själv att det är morötter för mig, att utvecklas och kunna se de små framstegen svart på vitt.

Börja med att nyttja din smartphone (som väldigt många har) där det finns stegräknare som räcker gott i första steget.

Scheman hit och dit

En träningsdagbok tycker jag alla ska använda. Oavsett om det är pappersform eller i app, klocka mm. Det underlättar för att planera och strukturera dina pass så att de blir av och känns meningsfulla.

Det är också roligt att kunna gå tillbaka flera år och kolla vad man gjorde just denna dagen. Hur väder var och hur ”kort” runda man körde. För du kommer ha utvecklats, tro mig.

Men du behöver absolut inte stirra dig blind på att behöva ett fullfjädrat upplägg med träning och kostscheman. Se bara till att ha en plan och boka av tid i kalendern så träningen blir av. När du är inne i allt kan du börja titta och testa mer strukturerad träning med scheman och struktur.

Nu är jag snart 7 år in i mitt ”träningsliv” och har sugit åt mig mycket information och kunskap. Jag har testat såväl träningsprogram, coacher och upplägg för att ta min träning framåt både smartare och snabbare än vad jag lyckats med på egen hand.

Jag är ändå långt efter men kämpar på för att bli bättre.

Träningskompisar

Här kanske jag säger mot mig själv lite men jag tror att det kan vara viktigt och nyttigt att ha träningskompisar. Nu gillar ju jag att träna själv för att få ut det mesta av passen, men det baseras mer på mina egna mål än att jag inte gillar andra.

Men att träna med andra är socialt och man kan peppa varandra och hjälpas åt när det är tungt. Testa att gå på gruppass på gymmet, träna i grupp med likasinnade eller bjud ut någon du gillar på en träningsdate.

Några som vi kanske missar att kalla träningskompisar är våra barn. Nog för att träningen kanske blir sisådär så är det både viktigt att visa barnen vad träning är men också få dem att aktivera sig. Du kan tex ta en löprunda när de cyklar bredvid, winwin! Eller varför inte låta barnen åka kickbike runt uterummet medan du aktiverar dig där.

Jag gillar att blanda upp min strukturerade träning med social träning både på cykeln och i gymmet. Lite avkall på kvalitet mot att få hänga med vänner och barn. Det är bara roligt!

Något roligt i öronen eller på tv

Jag vill slå ett slag för att följa podcasts eller vloggar kring det träningsområde som intresserar dig. För mig är det cykling och det finns både podcasts och youtubekanaler med tränande personer som kan inspirera, lära dig nya saker eller presentera fakta som du kommer ha nytta av framåt.

Du blir både smartare och lyssnar du på podcast har någon med dig på din runda vilket är en bonus.

Slutsats

Inlägget kanske inte blev så bra som jag föreställde mig innan jag började skriva men jag vill belysa att det inte krävs mycket för att bli en tränande person. Du behöver inte vara ung för att ”börja”.

Det gäller bara att komma igång och försöka hålla i. Att styra om sitt liv så träningen har en naturlig plats, den kommer prioriteras för att du skall må bra och nå dina mål (små som stora).

När du väl kommit igång så kommer det bli en del av din livsstil och du kommer utvecklas och hitta nya vägar och mål framåt.

Tro på dig själv och var modig, all träning är bättre än ingen träning och ALLA har förutsättningar för att lyckas.

Nästa inlägg kommer handla om min träning. Vi kommer grotta ner oss mer i detaljer. Jag kommer visa hur jag strukturerar upp den och vilka verktyg jag använder för uppföljning mm. Kul – kanske!

2